جمعه, 6 اسفند 1395 - الجمعة 28 جمادى الأولى 1438 - Friday 24th February 2017

لوازم آرایش: صنعت، تجارت و فرهنگ

نسخه مناسب چاپارسال به دوستان
لوازم آرایش: صنعت، تجارت و فرهنگ
استفاده از لوازم آرایشی چه مضراتی دارد؟ چه کشورهایی در صدر جدول مصرف کنندگان مواد آرایشی هستند؟ کشورهای پیشرو در صادرات لوازم آرایشی کدامند؟ سهم ایران در بازار جهانی لوازم آرایشی چقدر است؟
استفاده از لوازم آرایشی چه مضراتی دارد؟ چه کشورهایی در صدر جدول مصرف کنندگان مواد آرایشی هستند؟ کشورهای پیشرو در صادرات لوازم آرایشی کدامند؟ سهم ایران در بازار جهانی لوازم آرایشی چقدر است؟

سرویس فرهنگی به دخت/

استفاده از مواد آرایشی  در سال‌های اخیر میزان رشد چشمگیری داشته است و در حال حاضر صنایع فعال در این حوزه بازارهای وسیعی دارند.

 کشورهای تولیدکننده

در مورد تولید لوازم آرایش بر اساس تحقیقات انجام شده‌ سهم ایالات متحده از بازار جهانی محصولات آرایشی در حدود ۳۸٫۲ میلیارد یورو بوده است. شرکت پراکتر و گمبل که بزرگترین شرکت تولید کننده محصولات آرایشی دنیا آمریکایی است.سهم ژاپن و چین از بازار محصولات آرایشی به ترتیب ۲۳٫۷ و ۸٫۲ میلیارد یورو است. اروپا با سهم کلی ۶۳٫۵ میلیارد یورو، بیشترین سهم را داراست. در بین کشورهای اروپایی، کشور آلمان با سهم ۱۱٫۷ میلیارد یورویی در رتبه اول  و کشورهای فرانسه (۱۰٫۴ میلیارد یورو)، انگلستان (۱۰ میلیارد یورو)، ایتالیا (۸٫۸ میلیارد یورو) و اسپانیا (۷٫۴ میلیارد یورو) در رتبه‌های بعدی هستند. [۱]

کشورهای مصرف کننده

در کشورهای مصرف کننده لوازم آرایش هم در خاورمیانه ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال ۲۰۰۸ در حدود ۷/۲ میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبا نیمی از جمعیت منطقه زیر ۳۰ سال هستند. در این حال ۱۴ میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا ازکل کشورهای منطقه ربوده اند به نحوی که تقریبا ۲۹ درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه ۱۵۵ میلیون نفر باشد، ۹ درصد این زنان یعنی ۱۴ میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی ۲/۱ میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از ۷/۲ میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می کنند.

کیفیت اجناس

اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاهها و حتی کنار خیابان به فروش می رسند. در سطح جهانی ایران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرایش به خود اختصاص است.

سدیم لوریل سولفات (SLS) و آمونیوم لوریل سولفات استفاده شده در مواد آرایشی می تواند  سبب مشکلات پوستی متعدد و در مواردی  سرطان شود.

کلروفورم های حاوی آئروسل در ترکیبات عطرها و دئودورانت ها در مواجهه با نور آفتاب حساسیت زا هستند.

پارابن که به عنوان ماده نگه دارنده در لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می­گیرد در افراد دارای حساسیت به پارابن، سبب خارش و آماس پوستی می­شود و می تواند فعالیت های غددی را مختل کند ..

فرمالدئید که در خیلی از محصول ها مثل رژ لب، لاک ناخن و.. یافت می شود، می تواند باعث التهاب و تحریک پوستی شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی شود. رنگ های شیمیایی متعدد در محصول های زیبایی و آرایشی ، می تواند درصورت رعایت نکردن استانداردهای خاص، مشکل ساز باشد و علاوه بر عوارض پوستی، عوارض متعدد داخلی نیز داشته باشد. (به ویژه در روژلب)
همچنین استفاده بلندمدت از مواد آرایشی سبب نازک شدن پلک می­شود.[۱۰]

مواد خوشبو کننده در محصولات آرایشی هم اغلب  حساسیت­زا هستند.

جالب است بدانیم که سالانه هزاران حیوان به دلیل انجام آزمایش محصولات بهداشتی بر روی آنها می میرند و همین موجب اعتراضات وسیع در کشورهای تولید کننده به این امر سبب محدودیت های قانونی در این زمینه شده است. البته شرکتهای بزرگی چون شرکت فرانسوی لورآل خواستار لغو اعمال محدودیت در زمینه انجام آزمایش بر روی حیوانات شده است.

علاقه غیرمسلمانان به لوازم آرایشی حلال

بدنبال نخستین همایش بین المللی شکل گیری خطوط تولید لوازم آرایشی حلال بسیاری از شرکتهای بزرگ لوازم آرایشی حلال اقدام به ارائه محصولات طبیعی خود در این عرصه کرده و با استقبال خوبی مواجه شده اند. اهلام مومین مالک تنها شرکت آمریکایی لوازم آرایشی (شفا) به عنوان یک شرکت داری مجوز محصولات آرایشی حلال که زمانی تنها در بازار خاورمیانه کار می کرد گفت: درحال حاضر تقاضا برای محصولات حلال در حال افزایش است، تمام محصولات ما دارای گواهی تأییدیه حلال هستند و در ساخت آنها از هیچ محصول حیوانی یا الکلی استفاده نمی شود، این محصولات کاملا طبیعی و گیاهی هستند.

در سال ۲۰۰۵ بخش لوازم آرایشی و بهداشتی ۹ درصد بازار جهانی محصولات حلال را دراختیار داشت اما اکنون براساس آمارهای موجود این بخش سهم بزرگی از بازار درحال رشد حلال را که محصولات آن را ۸/۱ میلیارد نفر در سراسر جهان استفاده می کنند در اختیار دارد.

ماه حسین گمبلز بنیانگذار شرکت محصولات مراقبت از پوست صاف پیور به عنوان یکی از شرکتهای دارای گواهی حلال اظهار داشت: بسیاری از غیر مسلمانانی که از ماهیت این نوع محصولات آگاه هستند نیز سهم بسزایی در رشد بازار محصولات حلال آرایشی و بهداشتی ایفا می کنند.

 

معضل قاچاق لوازم آرایش در ایران

طبق اظهارات مقامات ایرانی سالانه ۸۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می شود. واردات قانونی کشور ما در لوازم آرایشی بهداشتی به طور متوسط ۱۵۰ میلیون دلار است که تولیدات ما در داخل جوابگوی ۱۰ درصد از این مقدار هم نیست و حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز ما از طریق قاچاق وارد می‌شود.
در حال حاضر ایران فقط درصد کمی از نیاز خود به محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید می‌کند و بیشتر این محصولات از کشورهای چین، ترکیه، کره و امارات وارد یا قاچاق می‌شوند. بیشترین عوارض سوء مصرف لوازم آرایش هم مربوط به همین نوع واردات این لوازم است.

 

 

آمار سرانه مصرف مواد آرایشی در ایران

آمار سرانه یک خانم ایرانی حدود ۱۵۰ دلار است که اغلب آنها از مواد آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد را با مارک‌های متفاوت خریداری می‌کنند. درصد از اقلام آرایشی و بهداشتی وارد شده به کشور به صورت قاچاق و بدون جواز گمرک و وزارت بهداشت می‌باشد و همچنین ۹۰ درصد از آنها به صورت غیربهداشتی ساخته می‌شوند. اغلب قاچاق کالاها از طریق شبکه‌های ماهواره به افراد تبلیغ شده و بسیاری از مردم که اطلاع کافی از پخش و عرضه آن را ندارند، و به صورت تلفنی و با پیک موتوری این موار را خریداری و دریافت می‌کنند.

در حالی که  در اروپا مردم ترجیح می‌دهند طبیعی باشند، در ایران جوانان ترجیح می‌دهند آرایش کنند. زنان و دختران ایرانی سالانه حدود ۱۶۳۰ میلیون یورو برای کالای آرایشی هزینه می‌کنند .به پنجاه درصد مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه توسط تنها ده درصد زنان این منطقه صورت می پذیرد.

سهم برندهای معتبرلواززم آرایشی اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود. متاسفانه سهم تولیدکننده‌های ایرانی از این بازار بزرگ ورو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می‌شود.
سن مصرف لوازم آرایشی نیز در ایران به ۱۵ سال رسیده و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند.
نکته جالب این گزارش این است مصرف لوازم آرایش در ایران صرفا در انحصار زنان نیست. بر اساس  تحقیقات مردان ایرانی، مصرف‌کننده ۱۲ درصد از لوازم آرایش موجود در بازار هستند.

چرا آرایش ؟

درباره افزایش گرایش جوانان به استفاده از مواد آرایشی، جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران، جدای از دلایل شخصیتی و رفتاری فردی (ازجمله به عدم اعتماد به نفس، اختلالات شخصیتی و…)، تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می شود، آنها کج دهنی خود به برخوردهای نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگهای تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می دهند. روش های پرورشی نسنجیده، تعصبات کور و بی منطق جوانان را عصیان زده خواهد کرد، که بی احترامی به عرف جامعه از پیامدهای آن است.

همچنین بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغییر ملاک های ازدواج از دیگر علل علاقه مندی آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسیاری از جوانان، اولین ملاک ها برای ازدواج، ثروت و زیبایی هستند و قابلیت فرد برای درآمدزایی و رشته و مدرک تحصیلی در درجه دوم قرار دارند. به این ترتیب زمانی که چهره اولین عامل انتخاب محسوب شود، طبیعی است که فرد از بابت ظاهرش نگران باشد.

عرضه توسط ” شرکت هرمی اورف الیم”

 شرکت هرمی اوریف لیم که چندی پیش با دخالت نیروهای پلیس و آگاهی فعالیت‌هایش متوقف شد، یکی از شرکت‌هایی بود که در پوشش واردات  لوازم آرایشی به فعالیت‌های هرمی و سیاسی می‌پرداخت. این شرکت لوازم آرایشی و بهداشی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت داشت، بیش از یک میلیارد یورو فروش سالیانه در دنیا دارد  و در ۶۱ کشور دنیا به همین شیوه فعالیت می‌کند. برای خرید محصولات این شرکت در ایران تنها یک راه وجود داشت و آن هم ورود به سیستم هرمی آن بود. یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی‌توانست به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری کند.
برگرفته از سایت مشرق/انتهای متن/

دیدگاه‌ها

ارسال نظر جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
کد امنیتی
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SMS : 100006896436

Email : info@shakheyetoba.ir

طراحی قالب : توسط گروه نرم افزاری صددروازه